Šią savaitę (iki 09.19): Imuniteto dienos - multivitaminams -40%

Mėlynių uogų ekstraktas

Mėlynių uogų ekstraktas

Mėlynė kaip uoga

Mėlynė (Vaccinium myrtillus L.) yra tamsiai mėlyna uoga, savo išvaizda panaši į šilauogę, tačiau mažesnė, minkštesnė ir tamsesnė. Tai viena svarbiausių laukinių uogų Europoje. Jos plačiai auga Šiaurės Europos miškuose ir tam tikruose Šiaurinės Azijos, Šiaurės Amerikos regionuose (Kanadoje). Mėlynės pirmą kartą buvo išpopuliarintos kaip „super uogos“ dėl jų gausaus polifenolinių junginių antioksidacinio pajėgumo. Būtent mėlynė yra viena iš gausiausių natūralių flavonoidų - antocianinų šaltinių. Šie polifenoliniai komponentai suteikia mėlynėms tamsiai mėlyną spalvą ir didelį antioksidantų kiekį, kurie yra pagrindiniai bioaktyvūs junginiai, atsakingi už daugelį mėlynėms priskiriamų naudingų savybių sveikatai.

Mėlynių antioksidacinis galingumas

Mėlynėje yra įvairių fenolinių junginių, įskaitant flavonolius (kvercetiną, katechinus), taninus, elagitananinus ir fenolio rūgštį, tačiau antocianinai pasižymi didžiausiu kiekiu. Mėlynėse, jų sultyse ir ekstrakte iš viso nustatyta 15 skirtingų rūšių antocianinų. Įprasta antocianinų paros dozė yra maždaug 200 mg. Mėlynėse antocianinų kiekis yra didesnis, lyginant su kitų rūšių uogomis, tokiomis kaip braškės, spanguolės, šeivamedžio uogos, vyšnios ir avietės. Bendras mėlynėse esančių antocianinų kiekis yra apie 300–700 mg /100 g šviežių vaisių, nors šis diapazonas gali skiritis priklausomai nuo uogų veislės, auginimo sąlygų ir uogos brandumo laipsnio. Rekomenduojamos antocianinų paros dozės taip pat labai skiriasi, pavyzdžiui, 20–60 g džiovintų uogų ir 160–480 mg miltelių ekstrakto. Standartizuotas mėlynių ekstrakte esančių antocianidų kiekis sudaro 25%. Be antocianinų, mėlynėse taip pat yra flavonolių (kvercetino ir katechinų), taninų ir fenolio rūgščių, nedidelis kiekis vitamino C, mineralų kalcio, magnio, mangano, fosforo. Mėlynėse esantys polifenoliniai junginiai (antocianinai) pasižymi galingu antioksidaciniu galingumu slopinančiu oksidacinį stresą organizme. Oksidacinį stresą organizme sukelia laisvųjų radikalų perteklius. To pasekoje stiprėja uždegiminiai procesai. Uždegimas yra apsauginis mechanizmas, tačiau lėtinis uždegimas padidina oksidacinį stresą ir yra daugelio su amžiumi susijusių ligų, tokių kaip antrojo tipo diabetas, širdies kraujagyslių sistemos ligų, neurodegenracinių sutrikimų, sarkopenijos, osteoporozės ir vėžinių susirgimų, pagrindas. Todėl mėlynių ar mėlynių ekstrakto vartojimas gali būti naudinga priemonė dislipidemijai, hiperglikemijai, širdies ir kraujagyslių ligų, vėžinių susirgimų, demencijos, antrojo tipo diabeto prevencijai. Taip pat mėlynės svarbios regėjimo gerinimui, kognityvinių funkcijų stiprinimui – atminčiai ir mokymosi procesams, pasižymi antiuždegiminiu, antimikrobiniu ir neuroprotekciniu poveikiu bei oksidacinio streso slopinimu.

Kuo naudingas mėlynių ekstraktas?

Mėlynių ekstraktas yra gerai toleruojamas. Antocianinai plazmoje pasirodo praėjus vos kelioms minutėms po geriamųjų uogų ar uogų ekstraktų, tačiau ir dingsta per 6 valandas. Dauguma atliktų tyrimų parodė, kad maksimali antocianinų koncentraciją plazmoje pasiekiama per 1-2 valandas po jų suvartojimo (vidurkis 0,5–3,0 val.). Mėlynių ekstraktas kaip pačios mėlynės stiprina kraujagyslių sieneles, mažina kraujospūdį, turi stiprų kardioprotekcinį poveikį, padeda slopinant viduriavimą, užkertant kelią ląstelių pažeidimams, gerina regėjimą, atmintį. Taip pat yra svarbus gliukozės kontolei, nes mažina cukraus kiekį kraujyje, gerina lipidų profilį ir slopina vėžinių ląstelių augimą bei aktyvavimąsi.

Šalutinis poveikis

Mėlynių papildai gali būti nesaugūs vaikams, taip pat nėščioms ar krūtimi maitinančioms moterims. Jie taip pat gali sąveikauti su kai kuriais vaistais, todėl prieš įtraukdami juos į savo mitybos racioną, būtinai pasitarkite su sveikatos priežiūros specialistu.

  • Burdulis, D., Sarkinas, A., Jasutiene, I., Stackevicené, E., Nikolajevas, L., & Janulis, V. (2009). Comparative study of anthocyanin composition, antimicrobial and antioxidant activity in bilberry (Vaccinium myrtillus L.) and blueberry (Vaccinium corymbosum L.) fruits. Acta poloniae pharmaceutica, 66(4), 399-408.
  • Cravotto, G., Boffa, L., Genzini, L., & Garella, D. (2010). Phytotherapeutics: an evaluation of the potential of 1000 plants. Journal of clinical pharmacy and therapeutics, 35(1), 11-48.
  • Kalt, W., Cassidy, A., Howard, L. R., Krikorian, R., Stull, A. J., Tremblay, F., & Zamora-Ros, R. (2020). Recent research on the health benefits of blueberries and their anthocyanins. Advances in Nutrition, 11(2), 224-236.
  • Prior, R. L., & Wu, X. (2006). Anthocyanins: structural characteristics that result in unique metabolic patterns and biological activities. Free radical research, 40(10), 1014-1028.
  • Seeram, N. P. (2008). Berry fruits: compositional elements, biochemical activities, and the impact of their intake on human health, performance, and disease.
  • Zafra‐Stone, S., Yasmin, T., Bagchi, M., Chatterjee, A., Vinson, J. A., & Bagchi, D. (2007). Berry anthocyanins as novel antioxidants in human health and disease prevention. Molecular nutrition & food research, 51(6), 675-683.
Išsirink papildus, kurie tau tinka labiausiai:
Mūsų produktai
sapiens.lt puslapyje yra naudojami slapukai. Naršydami toliau svetainėje Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais, kurie automatiškai nustatomi tam, kad svetainė veiktų tinkamai ir jų išjungti negalite. Visi slapukai apibūdinti ir jų sąrašas pateiktas žemiau esančioje nuorodoje. Sutikimą galėsite bet kada atšaukti, o slapukus ištrinti. Sužinokite daugiau