Šią savaitę (iki 09.19): Imuniteto dienos - multivitaminams -40%

Vitaminai ir mineralai vaikams

Sapiens laboratorija
Temos: Imunitetui Medžiagų apykaitai Energijai Augantiems

Kai vaikai auga, jiems svarbu gauti pakankamai vitaminų ir mineralų, kad būtų užtikrinta optimali jų sveikata. Daugelis vaikų, dėka subalansuotos mitybos, gauna pakankamą kiekį šių maistinių medžiagų, tačiau tam tikromis aplinkybėmis, vaikų racioną gali tekti papildyti atitinkamais vitaminais ar mineralais. Maistinių medžiagų poreikis vaikams priklauso nuo amžiaus, lyties, ūgio, augimo ir aktyvumo lygio.

Vitaminas C

Vitaminas C yra viena iš pagrindinių maistinių medžiagų, kurių reikia vaikams, kad imuninė sistema galėtų tinkamai funkcionuoti ir vystytis. Vitaminas C svarbus, nes dalyvauja kolageno, kraujagyslių, kremzlių ir raumenų formavimesi. Svarbus neurotransmiterių ir karnitino (cheminės medžiagos, palaikančios riebalų rūgščių pernašą ir skaidymąsi energijai gauti) gamyboje. Tokiu būdu, pat padeda išlaikyti sveiką odą, kaulus, dantis ir kraujagysles augančio vaiko organizme.

B grupės vitaminai

B vitaminų kompleksas yra tarsi gamykla, sudaryta iš aštuonių kruopščių darbuotojų, kurie susivienija kurdami ir palaikydami energijos tiekimą organizmui skaidydami su maistu gaunamus riebalus, baltymus ir angliavandenius, taip pat užtikrindami darnų medžiagų apykaitos darbą, tinkamą nervų sistemos vystymąsi, sveiką odą, kraują ir puikų regėjimą. Kiekvienas iš B grupės vitaminų taip pat turi ir specializuotą vaidmenį. Vitaminas B3 (Niacinas) būtinas, kad smegenyse medžiagų apykaitos procesai vyktų tinkamai. Dalyvauja reguliuojant cukraus kiekį kraujyje, sintetinant neuromediatorių serotoniną, garantuojantį gerą savijautą ir miegą. Vitaminas B6 (Piridoksinas) dalyvauja aminorūgščių apykaitoje, raudonųjų kraujo kūnelių gamyboje ir neuromediatorių - serotonino ir dopamino gamyboje, kurie užtikrina gerą nuotaiką ir miegą. Vitaminas B7 (Biotinas) yra būtinas angliavandenių bei riebalų apykaitai, taip pat reguliuoja genų ekspresiją. Trūkumas pasireiškia jautrumo padidėjimu, nuovargiu, sulėtėjusiu vaikų vystymusi. Vitaminas B9 (Folio rūgštis). Folatas (arba folio rūgštis) geriausiai žinomas dėl to, kad padeda vystytis vaisiui ir užkerta kelią apsigimimams. Vitaminas B-12 padeda išlaikyti sveikas organizmo nervines ir kraujo ląsteles bei dalyvauja gaminant DNR - genetinę medžiagą visose ląstelėse. Vitaminas B12 svarbus normaliai smegenų raidai ir funkcijai. Mielinas yra pagrindinis smegenų vystymosi komponentas nuo nėštumo metu, ir trunkantis visą vaikystę ir iki pat vidurio amžiaus. Smegenų mielinizacija yra labai susijęs su neurovystymusi bei vėlesniu kognityviniu funkcionavimu. Vitaminas B12 taip pat yra kofaktorius daugybei reikalingų katalizinių reakcijų organizme, kurių atlikimui būtina neuromediatorių sintezė ir funkcionavimas. Vitaminas B12 trūkumas gali sukelti mažakraujystę, pasižyminčią panašiu poveikiu kognityvinei raidai bei funkcionavimui kaip ir anemija, kurią sukelia geležies trūkumas.

Vitaminas A

Vitaminas A yra būtinas augimimo procesams palaikyti ir audinių atstatymui, nes palaiko ląstelių augimą. Tai taip pat padeda palaikyti sveiką odą ir regėjimą (ypatingai silpnoje šviesoje) bei stiprina vaikų imuninę sistemą. Taip pat, išlaikyti sveiką odos ir kai kurių kūno dalių, pavyzdžiui, nosies, gleivinę. Vitamino A trūkumas gali pradedi didėti mažiems vaikams iškart po to, kai jie nustojami maitinti krūtimi. Dažniausias ir lengvai atpažįstamas kūdikių ir vaikų vitamino A trūkumo simptomas yra kseroftalmija - junginės ir ragenos sausumas.

Vitaminas D

Vitaminas D skatina kalcio absorbciją žarnyne ir palaiko pakankamą kalcio ir fosforo koncentraciją kraujo serume, kuri svarbi kaulų mineralizacijai. Jis ypatingai svarbus ir reikalingas vaikų kaulų augimui bei kaulinio ir raumeninio audinio stiprinimui. Todėl pakankamas kiekis vitamino D apsaugo vaikus nuo rachito. Vitaminas D atsakingas už uždegiminių procesų mažinimą, nervų ir raumenų bei imuninės funkcijos aktyvinimą ir stiprinimą. Pakankamas šio vitamino kiekis mažina vaikų tikimybę dažniau susirgti infekciniais ar virusiniais susirgimais.

Vitaminas E

Vitaminas E yra riebaluose tirpi maistinė medžiaga, randama daugelyje maisto produktų. Organizme jis veikia kaip antioksidantas, apsaugantis ląsteles nuo laisvųjų radikalų daromos žalos. Vitaminas E yra pagrindas stipriam imunitetui ir sveikai odai bei akims. Tai medžiaga, sauganti organimo ląsteles nuo pažeidimų. Vitaminas E kaip papildas skiriamas vaikams esant augimo sulėtėjimui, priešlaikinės retinopatijos prevencijai. Naujagimiams vitaminas E skiriamas norint pakeisti antioksidantų būklę siekiant užkirsti kelią laisvųjų radikalų pažeidimams ląstelių membranose, slopinant uždegiminius procesus ir skatinant kūdikių imuninė sistemą. Vaikams, turintiems riebalų absorbcijos sutrikimų, vitaminas E skiriamas siekiant išvengti neuropatijos, virškinamojo trakto sutrikimams ir miopatijai, kurią sukelia vitamino E trūkumas.

Kofermentas Q10

Tai labau svarbus junginys, susijęs su energijos gamyba visose organizmo ląstelėse, būtent mitochondrijose. Būtent, kofermentas Q10 yra organizmo pagamintas junginys, saugomas ląstelių mitochondrijose. Mitochondrijos yra atsakingos už energijos gamybą. Kofermentas Q10, įeidamas į mitochondrijų kvėpavimo griandinę ir sujungdamas jos atskiras dalis, yra būtinas energijai gaminti iš gaunamų maistinių medžiagų. Mitochondrijos taip pat apsaugo ląsteles nuo oksidacinių pažeidimų ir ligas sukeliančių bakterijų ar virusų.

Luteinas

Liuteinas gausu su regėjimu susijusiuose audiniuose - akyje ir smegenyse. Luteinas tai karotinoidas, susijęs su beta karotinu ir vitaminu A. Geriausiai absorbuojamas, kai jis vartojamas su riebiu maistu. Daugelis žmonių luteiną laiko „akių vitaminu“. Tyrimų rezulttai rodo, kad liuteinas ir jo izomerai vaidina svarbų vaidmenį akies vystymuisi gimdoje ir per visą gyvenimo trukmę, regos efektyvumui jauname ir vėlesniame amžiuje ir mažinant riziką susirgti dažnomis su amžiumi susijusiomis akių ligomis vyresniame amžiuje.

Cinkas

Cinkas palaiko vaikų imuninę sistemą ir padeda organizmui energijai panaudoti angliavandenius, baltymus ir riebalus. Tai taip pat atlieka svarbų vaidmenį žaizdų gijime.

Selenas

Selenas yra būtinas mikroelementas organizmui. Tai fermentų reguliavimo kofaktorius, padeda palaikyti audinių ir raumenų sveikatą, sveiką širdies raumenį bei odą. Pasižymi antioksidacinėmis ir antiuždegiminėmis savybėmis. Selenas vaidina svarbų vaidmenį imuninės sistemos veikloje. Šis antioksidantas padeda sumažinti oksidacinį stresą organizme, o tai sumažina uždegimą ir sustiprina imunitetą. Tyrimai parodė, kad padidėjęs seleno kiekis kraujyje yra susijęs su sustiprėjusiu imuniniu atsaku. Selenas taip pat svarbus optimaliai skydliaukės veiklai. Skydliaukės audinyje yra didesnis seleno kiekis nei bet kuriame kitame žmogaus kūno organe. Šis galingas mineralas padeda apsaugoti skydliaukę nuo oksidacinių pažeidimų ir vaidina svarbų vaidmenį gaminant skydliaukės hormonus. Sveika skydliaukė yra svarbi, nes ji reguliuoja medžiagų apykaitą ir kontroliuoja augimą bei vystymąsi.

Mėlynių ekstraktas

Mėlynė ir jose esantys flavonoidai anioksidantai pasižymi galingu antioksidaciniu veikimu ir svarbūs senėjimo procesų lėtinimui, atminties ir mąstymo įgūdžių gerinimui (kognityvinėms funkcijoms). Flavonoidų vartojimas siejamas tiek su kraujagyslių, tiek su kognityvinių gebėjimų stiprinimu viso gyvenimo laikotarpiu. Flavonoidų nauda kraujagyslių funkcijos pagerėjimui yra plačiai ištyrinėta. Flavonoidai taip pat intensyvina smegenų kraujotaką, apsaugo neuronus nuo streso poveikio, pasižymi priešuždegiminiu bei antioksidaciniu poveikiu ir teigiamai stimuliuoja nervinius signalus. Augančiam organizmui labai svarbus optimalus kognityvinių gebėjimų vystymasis, jų palaikymas ir stiprinimas.

Citrusų bioflavonoidai (Rutinas)

Bioflavonoidai tai grupė augalų pigmentų, kurie atsakingi už daugelio vaisių spalvas. Citrusiniuose vaisiuose yra citrusinių vaisių bioflavonoidų Flavonoidai yra viena iš labiausiai paplitusių junginių grupių žmogaus mityboje pasižyminti antioksidaciniu aktyvumu. Citrusiniai bioflavonoidai, tokie kaip hesperidinas, rutinas ir tangeritinas taip pat gali padidinti vitamino C koncentraciją ir palaiko sveiką kapiliarų pralaidumą bei kraujotaką. Citrusinių bioflavonoidų kompleksas naudingas ir dėl antioksidacinės apsaugos. Citrusiniai bioflavonoidai taip pat žinomi kaip „vitaminas P“ ir dažniausiai apima rutino bei hesperidino kompleksą. Augančiam vaikui labai svarbus antioksidacinis organizmo pajėgumas kuris mažina uždegiminių procesų augimą ir užtikrina normalią vaiko vystymosi raidą.

  • Bhagavan, H. N., & Chopra, R. K. (2006). Coenzyme Q10: absorption, tissue uptake, metabolism and pharmacokinetics. Free radical research, 40(5), 445-453.
  • Barfoot, K. L., May, G., Lamport, D. J., Ricketts, J., Riddell, P. M., & Williams, C. M. (2019). The effects of acute wild blueberry supplementation on the cognition of 7–10-year-old schoolchildren. European journal of nutrition, 58(7), 2911-2920.
  • Black, M. M. (2008). Effects of vitamin B12 and folate deficiency on brain development in children. Food and nutrition bulletin, 29(2_suppl1), S126-S131.
  • Cusick, S. E., & Georgieff, M. K. (2016). The role of nutrition in brain development: the golden opportunity of the “first 1000 days”. The Journal of pediatrics, 175, 16-21.
  • Dos Santos, M., Veneziani, Y., Muccillo-Baisch, A. L., & Júnior, F. M. R. D. S. (2019). Global survey of urinary selenium in children: A systematic review. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, 56, 1-5.
  • Golden, N. H., & Abrams, S. A. (2014). Optimizing bone health in children and adolescents. Pediatrics, 134(4), e1229-e1243.
  • Hammond, B. R. (2014). Lutein and cognition in children. Journal of Nutritional Science, 3.
  • Jain, R., Singh, A., Mittal, M., & Talukdar, B. (2015). Vitamin B12 deficiency in children: a treatable cause of neurodevelopmental delay. Journal of Child Neurology, 30(5), 641-643.
  • Kalt, W., Cassidy, A., Howard, L. R., Krikorian, R., Stull, A. J., Tremblay, F., & Zamora-Ros, R. (2020). Recent research on the health benefits of blueberries and their anthocyanins. Advances in Nutrition, 11(2), 224-236.
  • Kennedy, D. O. (2016). B vitamins and the brain: mechanisms, dose and efficacy—a review. Nutrients, 8(2), 68.
  • Khalid, S., Barfoot, K. L., May, G., Lamport, D. J., Reynolds, S. A., & Williams, C. M. (2017). Effects of acute blueberry flavonoids on mood in children and young adults. Nutrients, 9(2), 158.
  • Mares, J. (2016). Lutein and zeaxanthin isomers in eye health and disease. Annual review of nutrition, 36, 571-602.
  • Pitkin, R. M., Allen, L. H., Bailey, L. B., & Bernfield, M. (2000). Dietary Reference Intakes for Thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6, folate, vitamin B12, Pantothenic acid, biotin and choline. Washington, DC.
  • Rayman, M. P. (2000). The importance of selenium to human health. The lancet, 356(9225), 233-241.
  • Stiles, J., & Jernigan, T. L. (2010). The basics of brain development. Neuropsychology review, 20(4), 327-348.
  • Tanumihardjo, S. A. (2011). Vitamin A: biomarkers of nutrition for development. The American journal of clinical nutrition, 94(2), 658S-665S.
  • Ventura, M., Melo, M., & Carrilho, F. (2017). Selenium and thyroid disease: from pathophysiology to treatment. International journal of endocrinology, 2017.
  • Westergren, T., & Kalikstad, B. (2010). Dosage and formulation issues: oral vitamin E therapy in children. European journal of clinical pharmacology, 66(2), 109-118.
Išsirink papildus, kurie tau tinka labiausiai:
Mūsų produktai
sapiens.lt puslapyje yra naudojami slapukai. Naršydami toliau svetainėje Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais, kurie automatiškai nustatomi tam, kad svetainė veiktų tinkamai ir jų išjungti negalite. Visi slapukai apibūdinti ir jų sąrašas pateiktas žemiau esančioje nuorodoje. Sutikimą galėsite bet kada atšaukti, o slapukus ištrinti. Sužinokite daugiau