Didysis pavasario išpardavmas Didysis pavasario išpardavmas

Stresas: neišvengiamas iššūkis, kurį reikia priimti ir suvaldyti

Sapiens laboratorija
Temos: Nervų sistemai Energijai Gerai savijautai

Nors daugeliui žmonių stresas asocijuojasi su neigiamomis emocijomis, tai yra kasdienė mūsų gyvenimo dalis, kurios nereikėtų ignoruoti. Streso požymiai gali pasireikšti net keletą kartų per dieną, ypač jeigu pastaruoju metu žmogus susiduria su daugybe iššūkių, terminų ar sudėtingų situacijų asmeniniame ir profesiniame gyvenime.

Stresas yra apsauginė mūsų organizmo reakcija į nemalonias, pavojingas ar įtampą keliančias situacijas. Svarbu pabrėžti, kad kartais patiriamas stresas yra įprasta gyvenimo dalis, o lėtinis ar per didelis stresas gali turėti neigiamų pasekmių tiek fizinei, tiek psichinei sveikatai.

Šiame straipsnyje aptarsime, kas yra stresas, jo poveikį bendrai savijautai ir fizinei sveikatai bei kaip valdyti stresą ir jaustis geriau.

Kas yra stresas?

Kai žmogus jaučia pavojingą arba nemalonią, iššūkius keliančią situaciją, smegenys pradeda išskirti adrenokortikotropinį (AKTH) hormoną, kuris stimuliuoja adrenalino ir kortizolio išsiskyrimą į kraują. Adrenalinas ir kortizolis aktyvuoja kovos/pasitraukimo (angl. fight-or-flight) būseną, kuri padidina kraujospūdį, pagreitina širdies ritmą ir kvėpavimą, jog kūnas būtų pasiruošęs reaguoti į grėsmę. Paprastai tariant, mūsų organizmas susikoncentruoja ir sutelkia visas pajėgas stresinės situacijos sprendimui.

Visi šie procesai yra natūrali organizmo reakcija, tad kartais patiriamas stresas nėra pavojingas sveikatai. Problema atsiranda tada, kai stresas tampa nuolatiniu arba ilgalaikiu gyvenimo palydovu.

Streso poveikis savijautai ir sveikatai

Nors į stresines situacijas kiekvienas reaguojame skirtingai, stresas žmogui gali ne tik pakenkti, bet ir padėti. Pateikiame keletą pavyzdžių, kada stresas gali būti naudingas:

Trumpalaikis stresas gali būti naudingas, bet gyvenime galime susidurti su ilgalaikiu stresu, pavyzdžiui toksiška darbo aplinka, artimųjų netektimi, finansinėmis problemomis ir panašiai. Jeigu įvairios probleminės situacijos tęsiasi per ilgai arba nėra žinoma, kaip su jomis susitvarkyti, tai gali neigiamai paveikti mūsų savijautą ir sveikatą. Pateikiame keletą pavyzdžių, kurie gali atsirasti dėl chroniško streso:

Patarimai jaučiantiems nuolatinį stresą

Nors kiekvieno žmogaus reakcija į stresą yra skirtinga, ilgalaikis ir nevaldomas stresas gali turėti rimtų pasekmių fizinei ir psichologinei sveikatai. Todėl svarbu mokėti atpažinti ilgalaikio streso požymius ir imtis veiksmų jo valdymui, siekiant išlaikyti gerą savijautą ir sveikatą. Pateikiame keletą patarimų, kaip tvarkytis su nuolatiniu stresu:

Kokie vitaminai yra svarbūs nervų sistemai?

Kai organizmas patiria ilgalaikį stresą, svarbu nepamiršti pasirūpinti savimi, įtraukiant svarbius vitaminus ir mineralus į mitybos racioną. Geresnė fizinė sveikata gali padėti greičiau susitvarkyti su lėtiniu, ilgalaikiu stresu. Žinoma, prieš pradedant vartoti vitaminus ar mineralus, patartina pasikonsultuoti su savo gydytoju bei atlikti reikalingus tyrimus. Pateikiame keletą vitaminų ir mineralų, kurie yra dažniausiai siejami su streso valdymu:

Svarbu paminėti, kad šie vitaminai ir mineralai atlieka svarbų vaidmenį valdant lėtinį stresą, bet jie nepakeičia sveikos gyvensenos praktikų, kurios taip pat prisideda prie streso valdymo, pavyzdžiui, reguliarios mankštos, subalansuotos mitybos bei tinkamo miego.

sapiens.lt puslapyje yra naudojami slapukai. Naršydami toliau svetainėje Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais, kurie automatiškai nustatomi tam, kad svetainė veiktų tinkamai ir jų išjungti negalite. Visi slapukai apibūdinti ir jų sąrašas pateiktas žemiau esančioje nuorodoje. Sutikimą galėsite bet kada atšaukti, o slapukus ištrinti. Sužinokite daugiau