Didysis vasaros išpardavimas Didysis vasaros išpardavimas

Geras ar blogas? Visa tiesa apie cholesterolį

Sapiens laboratorija
Temos: Virškinimui Medžiagų apykaitai Gerai savijautai Svorio kontrolei

Cholesterolis dažniausiai turi neigiamą asociaciją, nes žiniasklaidoje yra dažnai kalbama apie padidėjusio cholesterolio kiekio padarinius. Nors ir svarbu žinoti apie padidėjusio cholesterolio rizikas, svarbu suprasti, kad cholesterolis yra neatsiejama kiekvieno organizmo dalis. Cholesterolis yra būtinas hormonų, tokių kaip estrogenas, testosteronas ir kortizolis, sintezei. Jis taip pat dalyvauja vitamino D ir tulžies rūgščių, kurios padeda virškinti riebalus, gamyboje.

Šiame straipsnyje aptarsime, kas yra „gerasis“ ir „blogasis“ cholesterolis, išsiaiškinsime efektyvius jo mažinimo būdus bei paneigsime paplitusius mitus.

Kas yra „gerasis“ ir „blogasis“ cholesterolis?

Cholesterolis kraujyje yra pernešamas dviem pagrindiniais būdais: mažo tankio lipoproteinų (MTL) ir didelio tankio lipoproteinų (DTL) pagalba. MTL dažnai vadinamas „bloguoju“ cholesteroliu, nes jo perteklius gali kauptis arterijų sienelėse ir formuoti aterosklerozines plokšteles, kurios ilgainiui sukelia širdies ligas ir insultą. DTL, priešingai, vadinamas „geruoju“ cholesteroliu, nes jis padeda pašalinti MTL cholesterolį iš arterijų ir grąžina jį atgal į kepenis, kur jis yra suardomas ir pašalinamas iš organizmo.

Nors cholesterolis yra būtinas organizmui, svarbu organizme atrasti balansą tarp „gerojo“ ir „blogojo“ cholesterolio, norint išlaikyti normalią sveikatą.

Kokie produktai turi didelį „blogojo“ cholesterolio kiekį?

Produktai, kuriuose yra didelis MTL cholesterolio kiekis, dažnai pasižymi sočiųjų riebalų gausa. Į tokį sąrašą patenka raudona mėsa, sviestas, grietinėlė, sūris, riebūs pieno produktai ir kepiniai, kuriuose yra transriebalų. Greito maisto produktai, kepti maisto produktai ir kai kurie desertai gali taip pat turėti didelį „blogojo“ cholesterolio kiekį. Vengiant arba ribojant šiuos produktus, galima efektyviai sumažinti MTL cholesterolio kiekį kraujyje.

Kokie yra cholesterolio mažinimo būdai?

Norint sumažinti „blogojo“ cholesterolio kiekį organizme, reikėtų pradėti nuo mitybos priežiūros, gyvenimo būdo pokyčių bei fizinio aktyvumo didinimo. Jeigu šie būdai nebepadeda, galima pasikonsultuoti su gydytoju dėl atitinkamų vaistų ir papildų vartojimo.

Mitybos priežiūra

Fizinio aktyvumo didinimas

Kaip sportas padeda mažinti cholesterolį?

Paprastai tariant, fizinė veikla skatina kūną naudoti riebalus kaip energijos šaltinį ir greitina medžiagų apykaitą, o būtent tai padeda sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje. Reguliari fizinė veikla taip pat padeda kontroliuoti kūno svorį. Viršsvorio mažinimas gali padėti sumažinti bendrojo cholesterolio, MTL (blogojo) cholesterolio ir trigliceridų kiekį bei padidinti DTL (gerojo) cholesterolio lygį. Mažesnis kūno riebalų procentas yra susijęs su geresniu cholesterolio balansu. Svarbu paminėti, kad chroniškas stresas gali neigiamai paveikti „blogojo“ cholesterolio lygį, o sportas yra puikus būdas valdyti stresą ir atsipalaiduoti.

Gyvenimo būdo pokyčiai

Naudingi papildai

Prieš pradedant vartoti bet kokius papildus, rekomenduojame pasikonsultuoti su savo gydytoju. Kartu atrasite geriausią sprendimą, padėsiantį sėkmingai kovoti su padidėjusio „blogojo“ cholesterolio kiekiu organizme.

Kaip sužinoti cholesterolio lygį organizme?

Padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje dažniausiai neturi jokių simptomų. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl svarbu reguliariai pasitikrinti cholesterolio kiekį organizme. Ilgainiui, padidėjęs cholesterolio kiekis gali sukelti širdies ir kraujagyslių ligas, kurios gali pasireikšti krūtinės skausmu (angina), širdies priepuoliu ar net insultu.

Norint sužinoti cholesterolio lygį, būtina atlikti kraujo tyrimą, vadinamą lipidograma. Tai yra 4 tyrimų kompleksas, kurį sudaro bendrojo cholesterolio, DTL cholesterolio, MTL cholesterolio ir trigliceridų koncentracijos nustatymas kraujo serume.

1. Kreipkitės į sveikatos priežiūros specialistą

2. Pasiruoškite kraujo tyrimui

3. Kraujo mėginio paėmimas

Gavus jūsų tyrimo atsakymus, sveikatos specialistas aptars rezultatus ir paaiškins, ką jie reiškia jūsų sveikatai. Esant poreikiui, gydytojas sudarys veiksmų planą, norint pagerinti cholesterolio balansą jūsų organizme.

Mitai apie cholesterolį

Visuomenėje vyrauja nemažai mitų apie cholesterolį, kurie gali suklaidinti žmones apie šio svarbaus sveikatos rodiklio valdymą. Štai keletas dažniausiai pasitaikančių mitų apie cholesterolį ir paaiškinimas, kaip yra iš tiesų:

Mitas: cholesterolis visada yra blogas

Mitas: tik nutukę žmonės turi aukštą cholesterolį

Mitas: vaikams nereikia rūpintis cholesteroliu

Mitas: jei jaučiatės gerai, jūsų cholesterolio lygis yra normalus

Mitas: geriausias būdas sumažinti cholesterolį yra vengti visų riebalų

Cholesterolis yra svarbi organizmo medžiaga, tačiau jo kiekio reguliavimas yra būtinas širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai. Sveika mityba, fizinis aktyvumas ir reguliarus sveikatos tikrinimas yra pagrindiniai būdai išlaikyti tinkamą cholesterolio lygį kraujyje ir užtikrinti gerą sveikatą.

sapiens.lt puslapyje yra naudojami slapukai. Naršydami toliau svetainėje Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais, kurie automatiškai nustatomi tam, kad svetainė veiktų tinkamai ir jų išjungti negalite. Visi slapukai apibūdinti ir jų sąrašas pateiktas žemiau esančioje nuorodoje. Sutikimą galėsite bet kada atšaukti, o slapukus ištrinti.